گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
ماهنامه موعود شماره 17
چگونه منتظر باشیم؟








لطفعلی محمدیان بشر بحران زده امروز منتظر یک منجی است تا او را از بحران و پریشان حالی نجات دهد و به آرامشی مطلوب
برساند. این آرامش را بشر خود از خویشتن دریغ کرده است و بشر خود به وجود آورنده این ناآرامی است که امروز دیگر از آن به
تنگ آمده، ظهور منجی را انتظار میکشد و امّا او خواهد آمد و جهان را نجات خواهد داد. او همین الان مهمان دلهاي ماست و به
ما وعده داده شده است. آري او خواهد آمد و با ظهورش عشق و آرزوهاي ما تجسّم عینی خواهند یافت. او مظهر تمام صفات
پسندیدهاي است که میتوان متصور شد. او حجت خدا بر خلق است و با آمدنش تاریکیها روشن میشوند و ظلم و نابرابريها رفع
و دفع خواهند شد. او خلیفۀ ا... به تمام معناست و مظهر عباد صالح خداست. او الگوي کمال انسانی و جانشین شایسته پدرش و
اجدادش و رسول خداست. او منتهاي آرزوي ماست. آري با ظهور حضرت قائم، عجّلاللَّهتعالیفرجه، انسان، انسان بودنش را و
شایستگیهایش را و جامعه، جامعه بودنش را به تمام معنا درك خواهند کرد. انسان و جامعه همانی خواهد بود که ولی خدا از او
میخواهد. امّا آنانی که منتظر اویند باید شایسته منتَظر باشند باید خانه دل بیارایند و بعد به انتظار بنشینند. او بهترین و برترین در
عصر خویش است. بنابراین با بهترین حالات شخصی و اجتماعی باید به استقبال ظهورش شتافت. وقتی قرار است یک میهمان
معمولی به خانهمان بیاید خانه را پاك ساخته، میآرائیم تا رضایت خاطر میهمان را به دست آوریم. حال که او (حضرت قائم،
عجّلاللَّهتعالیفرجه) بهترین و برترین میهمان ما و بشر خواهد بود چگونه میتوانیم خانههاي دلمان را و جامعهمان را پاك نسازیم و
نیارائیم؟ براي درك حضورش باید با ناپاکیها و پلیديها جنگید و محیط را براي حضورش مهیا ساخت. قبل از هر چیز باید بر
خود بشوریم و نفس آلوده خویش را به دار تقوي بکشیم. پس آنگه که خود پاك شدیم جامعه نیز پاك خواهد بود و پاکان در
مقابل ظلم و جور خواهند ایستاد و نبرد را به تمکین ترجیح خواهند داد. آنگاه که مژده ایستادگی در برابر ظالمان به گوش مظلومان
برسد به ظهور منجی مشتاقتر و مایلتر خواهند بود و خود به قیام خواهند برخاست و همانا که ظهور حضرتش قیام مظلومان خواهد
بود. امید به ظهور منجی ما را بر آن میدارد که در تاریکیها ننشینیم به سمت نور و روشنایی رهسپاریم تا صبح دولت امید بدمد و
با انوار وجودش رستگار شویم. نشستن و دست روي دست گذاشتن ما را جاودانه نخواهد ساخت درچنین حالتی تباهیها روز به
روز گسترش خواهند یافت و ما در گوشههاي تاریک زمان گم خواهیم شد. راز جاودانگی در پویایی است نه در منفعل بودن. راز
جاودانگی ما در با او بودن است چرا که او حجت خداست براي با او بودن باید خالص بود و با عشق در این راه گام نهاد و
همینطور باید براي مبارزهائی بیامان با ظلم و جور و هرچه پلیديهاست آماده بود. انتظار یک بنبست اجتماعی نیست بلکه یک
رودخانه جاري از حقایق اجتماعی است. انتظار دیدن روزنه امید براي رهایی است. انتظار دیدن افق فردا و فرداهاست. امید به آینده
است. اشتیاق رسیدن به بهترین وضع است و نه تنها تلاش براي تثبیت وضع موجود نیست بلکه تلاشی است براي بهتر شدن، تکامل
یافتن و همیشه پویا زیستن. بنابراین جامعه منتظر، جامعهاي است پویا، رو به تکامل و متمایل به بهتر و انسانی زیستن و فرد منتظر باید
همیشه در حال گریز از وضع موجود و تلاش براي فردایی بهتر از امروز باشد باید بر علیه هرچه شرّ است بشورد تا جامعه براي ظهور
و حضور آن انسان کامل آماده باشد. جاي بسی تأسف است که در جامعهاي آلوده، ناپاك، نامناسب و آلوده به پلشتیها منتظر
چنین انسان والا و وارستهاي باشیم که این نه شرط ادب است، نه شرط میهمانداري و نه شرط انسانی الهی. پس باید بهپاخیزیم و با
ادب حضور، جامعه را براي ظهور آماده سازیم.
صفحه 40 از 46
معرفی دو کتاب در دفاع از اندیشه مهدویت
محمود مطهري نیا اشاره: در چند سال گذشته به موازات گسترش اندیشه مهدویت و منجی گرایی در جهان، شبههپراکنی و طرح
اندیشههاي سست و واهی با هدف خدشهدار ساختن تفکّر مهدویت و انتظار شیعی، رشد فزایندهاي داشته است و فرهنگسازان
جهانی با بهرهگیري از آخرین پیشرفتهاي اطلاعرسانی (نظیر اینترنت) و با به کار گماردن برخی افراد بیمایه و شهرتطلب تلاش
کردهاند که به هر نحو ممکن این تفکّر رهاییبخش را مورد حمله قرار دهند. در این میان نویسندگان و متفکران شیعه و اهل سنت
نیز با درك ضرورت حضور قدرتمند در عرصه دفاع از اندیشه مهدویت تلاش وسیعی را آغاز کردهاند که درخور تقدیر است. در
این مقاله شما با دو مورد از آخرین کتابهایی که در ردّ شبهات مخالفان اندیشه مهدویت نگاشته شدهاند، آشنا میشوید: 1. در
انتظار ققنوس (کاوشی در قلمرو موعودشناسی و مهديباوري) نویسنده: سید ثامر هاشم العمیدي ترجمه و تحقیق: مهدي علیزاده
ناشر: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدس سره، تاریخ نشر: چاپ اول، 1379 ؛ تعداد صفحات: 352 صفحه محقق
ارجمند سید ثامر هاشم العمیدي مسؤول مرکز تحقیقات ولی عصر، علیهالسلام، دو کتاب در نقد و بررسی شبهات احمدالکاتب
که در این کتاب به نقد » الامامۀ و المهدي فی تطور الفکر السیاسی الشیعی من الشوري الی ولایۀ الفقیه « : تألیف کرده است: اول
مؤلف این کتاب را به » المهدي المنتظر فی الفکر اسلامی « : مستقیم و مطالعه اعتقادي سطر به سطر نوشته این فرد میپردازد. دوم
توسط مرکز مزبور انتشار یافت. مؤلف » سلسلۀ المعارف الاسلامیۀ « تألیف کرده که در قالب نخستین کتاب از » مرکز الرسالۀ « سفارش
بدون نام بردن از نویسنده و اثر مورد نظرش به شکل غیر مستقیم به نقد کلی سخنان وي در باب مهدویت میپردازد و تنها در دو
سه جا از کتاب (ابتدا و انتهاي مقدمه و انتهاي فصل آخر) با کنایه از وي یاد میکند. این کتاب توسط آقاي مهدي علیزاده ترجمه و
با افزودن پنج فصل جدید در قالب بخش دوم و برخی تعلیقات به فصول چهارگانه بخش اول که توسط مؤلف نگارش یافته بود با
توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قم) براي اولین بار در تابستان سال جاري منتشر شد. این » در انتظار ققنوس « عنوان
به زبان فارسی ترجمه شد حاصل » الامام علی، علیهالسلام « کتاب که پس از ترجمه به چهار زبان زنده دنیا توسط مؤسسه بینالمللی
تحقیق و تتبع مؤلف در 183 منبع و 200 منبع توسط مترجم میباشد و فصل چهارم کتاب از بخش اول حاصل کار مشترك مؤلف
محترم و محقق گرامی دکتر عبدالجبّار شراره است. بخشهاي افزوده شده توسط مترجم از این قرار است: 1- مقدمه: که پس از بیان
حقوق امام، علیهالسلام، بر موالیان و وظیفه علماي دینی در عصر غیبت، در باب معرفی حضرت به معرفی رقم قابل توجهی از کتب
نوشته شده درباره حضرت از شیعه و سنی در سه مقطع پیش و پس از تولد حضرت و سده اخیر و علاوه بر آن به بیان آمار کتب
انتشار یافته بر حسب موضوع میپردازد. پایان بخش مقدمه، معرفی کتاب و ترجمه آن میباشد. 2 - بخش دوم (مهديباوري): که
شامل یک مقدمه مختصر و هفت فصل با عناوین زیر است: فصل اول: مهديباوري و ضرورت تعمیق پیوندهاي عاطفی با امام زمان،
علیهالسلام (شامل تعریف ایمان و ایمان به غیب)؛ فصل دوم: مهدي باوري و امنیت روانی (شامل بعد حمایتی وجود حضرت و نقش
ایشان در ایجاد امید براي زندگی)؛ فصل سوم: کالبد شکافی انتظار (شامل تعریف واژه انتظار و ریشه یابی دشواریهاي آن)؛ فصل
چهارم: بعثت انبیا و انقلاب مهدي، علیهالسلام، (شامل فلسفه بعثت انبیا و نقش حضرت با توجه به رسالت انبیا در مسأله نشر
یکتاپرستی)؛ فصل پنجم: شیعه قافله سالار کاروان انتظار (بیان تأثیر ایمان به حضرت بر فرهنگ تشیع از دیدگاه مستشرقین)؛ فصل
ششم: توطئه استکبار جهانی علیه مهدي باوري (که هدفش بیان دخالتهاي مستقیم و غیر مستقیم دشمنان در تحریک برخی از
جاهلان جهت حمله به این مباحث با اشکال و طرق گوناگون است)؛ فصل هفتم: سرّ نهان در سپهر ادب که اشعار و غزلیاتی را که
از علماي بزرگواري نظیر امام خمینی ملامحسن فیض کاشانی، ملاهادي سبزواري، مرحوم کمپانی، شیخ فضلالله نوري و مرحوم
الهی قمشهاي، رحمۀاللهعلیهماجمعین، و آیتالله مکارم شیرازي،دامتبرکاته، به عنوان حسن ختام کتاب آوردهاند. از جذابترین
صفحه 41 از 46
خوشتر آن باشد که سرّ « : قسمتهاي بخش دوم فصل پنجم آن است که بیان مستشرقین درباره حضرت است که به قول مترجم محترم
در آنجا از ماربین، محقق آلمانی، چنین نقل میکنند: ... گویا فرد فرد شیعه، بدون استثناء شب .» دلبران گفته آید در حدیث دیگران
که به بستر میروند به امید ترقی و عالمگیري مذهب و اقتدار خود، صبح از خواب بر میخیزند. بر دانشمندان اجتماعی روشن است
اگر چنین عقیدهاي در میان فرد فرد ملتی گسترش یافته و رسوخ کند ناچار روزي اسباب طبیعی براي آنان فراهم خواهد آمد... و از
هانري کربن اسلامشناس و شیعه پژوه مشهور فرانسوي اینچنین نقل میکند: ‘... آنچه تشیع درباره شخصیت دوازده امام براي خود
که انسان را با عالمی که » لا أدریه « است که هبوط خداوند را در تاریخ تجربی در بردارد و نه عقاید » حلول « تبیین کرده که نه
خداوند آن را ترك کرده است، مواجه میسازد و نه وحدت بینی انتزاعی اسلام سنی. که بعد بینهایتی میان خداوند و انسان به
بیندیشیم. ‘... اینجانب » تعطیل « و » تشبیه « وجود میآورد. وضع فعلی جهان ما را وادار میکند که بار دیگر درباره صراط مستقیم بین
مفهوم امام غایب را با روح غربی خودم به گونهاي نو و بکر، احساس و درك میکنم و چنین به تفکر و دلم الهام میشود که رابطه
2. شبهات و ردود (الردّ علی شبهات أحمد الکاتب حول إمامۀ أهلالبیت، ».... حقیقی آن را با حیات معنوي بشر وابسته میدانم
4. نویسنده: السید سامی البدري ناشر: مؤلف تاریخ نشر: چاپ - علیهمالسلام، و وجود المهدي المنتظر، علیهالسلام)، الحلقات 1
مجمع الذخائر « بنیانگذار و رئیس مؤسسه » سید سامیالبدري « سوم، 1421 تعداد صفحات: 552 صفحه محقق گرانقدر، استاد
یکی دیگر از دهها نویسنده و اسلامشناسی است که پس از انتشار کتاب احمدالکاتب در اولین فرصت به پاسخگویی » الاسلامیۀ
که در چاپهاي قبل در چهار مجلّد مجزّا از همدیگر با عناوین: 1- العقیده الاثنی » شبهات و ردود « شبهات وي پرداخت. کتاب
عشریۀ، 2- النص علی علیّ، علیهالسلام، 3- امامۀ اهلالبیت، علیهمالسلام، 4- ولادة و وجود الامام المهدي، علیهالسلام عرضه شده
در سومین چاپ » الإمامۀ اهلالبیت، علیهمالسلام، و نظام الحکم « بود، با ویرایشی جدید و اضافه شدن یک فصل مقدماتی با عنوان
براي استفاده علاقهمندان و اسلام پژوهان ارائه گردید. این کتاب که به زبان عربی نگارش یافته و از کوشش و زحمات محققانه
نویسنده خویش خبر میدهد؛ تحسین علماي بزرگواري نظیر علامه عسکري، آیتالله سیدکاظم حائري و آیتالله شیخ مجتبی عراقی
و نویسندگانی چون استاد حیدرالحلی (از سوئد) استاد خضیرعباس (از کانادا) دکتر سعید سامرائی و استاد مهدي حمودي (از
انگلستان) و استاد سید ثامر هاشم العمیري، استاد حمبل و دکتر عباس ترجمان و... را برانگیخته است. جلد چهارم که پاسخ شبهات
یکی از نویسندگان راجع به حضرت مهدي، علیهالسلام، است حاوي موضوعاتی است نظیر آنچه در ذیل میآید: 1- عقیده اکثریت
شیعیان پس از وفات امام حسن عسکري، علیهالسلام؛ 2- امامت پس از امام حسن و امام حسین، علیهماالسلام، در دو برادر جمع
نخواهد شد؛ 3- روایات اهل بیت، علیهمالسلام، درباره تشخیص هویت و ویژگیهاي حضرت مهدي، علیهالسلام؛ 4- استدلال
متکلمین شیعه در غیبت صغري درباره وجود حضرت مهدي، علیهالسلام؛ 5- ضرورتی که ایمان به مهدي موعود را و اینکه او همان
فرزند امام حسن عسکري، علیهالسلام، است واجب میکند؛ 6- علماي اهل سنت به ولادت حضرت مهدي، علیهالسلام، اذعان
کردهاند؛ 7- اشکالات درباره ولادت حضرت مهدي،
حافظ و مهدویت- 1
مجتبی معظمی حافظ را کمتر کسی است که نشناسد، شهرتش جنبه جهانی دارد و نام او براي ایرانیان نامی کاملًا آشناست و اغلب
حکایت از ذوق هنري و تعلق خاطر سراینده، به قرآن و مفاهیم ،» حافظ « آنها از اشعار او ابیاتی را از بر دارند. انتخاب تخلّص
ملکوتی آن دارد. پیوند عشق و عرفان حافظ را موفق کرد تا از ترکیب این دو عنصر مجموعه اي شگفت انگیز و دلپذیر بوجود
آورد. در غزلیات حافظ، علاوه بر عشق الهی که سرچشمه عرفانی دارد، موارد بسیاري درباره عشق انسانی و نشانه هاي آن یافت می
شود. در اینگونه از غزلها آشکارا از اندام آدمی: چشم، ابرو، خال، زلف، لب لعل و خصوصیات جسمانی و مادي صحبت می شود
صفحه 42 از 46
و سراینده آن را به صورت یک ارتباط منطقی با محبوب ازلی مرتبط می سازد، این عشق انسانی در نهایت منجر به عشق الهی می
شود. در تعریف عشق آمده است که: عشق بر دوگونه است، یکی احساسات و عواطف و محبت انسانها نسبت به یکدیگر که آن را
عشق مجازي می گویند و دیگري عشق به پروردگار جهانیان که آنرا عشق حقیقی گویند و در این مقال می خواهیم بدانیم که عشق
به حضرت پیامبر، صلّی اللَّه علیه وآله، و خاندان طاهرینش در کدامیک از این دو تعریف می گنجد، در این باره از پیامبر اکرم،
». هیچ بنده اي مؤمن نیست تا اینکه من نزد او از زن و فرزند و مال و همه مردم محبوب تر باشم « : صلّی اللَّه علیه وآله، نقل است که
خدا را به خاطر نعمتهایی که به شما داده دوست بدارید و « : 1 و در حدیث دیگري می فرماید .» از خودش « : و در روایتی آمده است
2 حاصل آنکه دوستی و محبت به اولیاي حق همان مسأله محبت به خداست، عشق ورزیدن به اهل بیت، ». مرا به خاطر دوستی خدا
علیه السلام، همان عشق ورزیدن به مقام ربوبیت است و درحقیقت دوستی اهل بیت، علیهم السلام، حکم پلی را دارد که عاشق را به
سوي حق و حقیقت هدایت می کند. حافظ نیز سرمنشأ عشق و راه وصل را در جمال یار جستجو می کند و جمال یار را بازتاب
جمال حق در عرصه آفرینش می داند. طی این سلوك و وجود روح افزاي محبوب به عاشق حیاتی دوباره می بخشد و اثر فنا را در
وي می زداید و نامش را براي ابد در جریده عالم ثبت می کند. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم
دوام ما اکنون می خواهیم بدانیم چه کسی می تواند بر فردي مثل حافظ اثر بگذارد و اساساً انسان کامل در عصر حافظ چه کسی
بوده است؟ آیا مشایخ شهر که الگوي عوام به عنوان یک انسان کامل بوده اند می توانستند الگوي حافظ باشند؟ به طور یقین پاسخ
منفی است. نشان اهل خدا عاشقی است با خود دار که در مشایخ شهر این نشان نمی بینم نشان انسان کامل و در لسان حافظ (مرد
خدا) عاشقی است و خواجه عشق را در مشایخ شهر نمی بیند. زاهد ظاهربین نیز از نمادهاي منفی شعر حافظ است. زاهد فقط به
ظاهر می نگرد و از باطن و نهانخانه دل بی خبر است. زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نیست در حق ما هرچه گوید جاي هیچ
اکراه نیست چنانچه پیداست، حافظ زاهد را به عنوان راهبر نمی پذیرد، معشوق حافظ از خاك بوجود آمده، ولی به آن دلبستگی
ندارد و به عبارتی رنگی از تعلق بر خویش ندارد. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است پس
انسان، مانند بسیاري از چیزهاي « : محبوب حافظ باید انسان کامل باشد، استاد مطهري، رحمۀالله علیه، در شرح انسان کامل می گوید
دیگر کامل و غیرکامل دارد و شناخت انسان کامل و انسان نمونه از دیدگاه اسلام، از آن نظر براي ما اهمیت دارد که اگر بخواهیم
یک مسلمان کامل باشیم، باید بدانیم که انسان کامل چگونه است و سیماي معنوي انسان کامل چه مشخصاتی دارد، تا در پرتو این
شناخت بتوانیم خود و جامعه خود را آنگونه بسازیم. انسان کامل در اسلام یک انسان ایده آل و ذهنی نیست، بلکه وجود عینی
استاد مطهري، پیغمبر اکرم، صلّی اللَّه علیه وآله، را به عنوان یک نمونه انسان کامل و بعد از ایشان حضرت امام علی، علیه .» دارد
عقل، عشق، محبت، عدالت، خدمت و آزادي از انواع « : السلام، را به عنوان نمونه دیگر معرفی می نماید. استاد ادامه می دهد
ارزشهاي انسانی هستند، حال کدام انسان، انسان کامل است، او که فقط عابد محض است؟ یا عاشق محض؟ عادل محض؟ و... نه
هیچکدام، انسان کامل نیست، انسان کامل انسانی است که همه این ارزشها، [درحد اعلی] و [هماهنگ با یکدیگر] در او رشد کرده
3 انسان کامل در شعر حافظ استاد مطهري در کتاب آیینه جام، ابیاتی را تحت عنوان .» باشد و علی، علیه السلام، چنین انسانی است
انسان کامل در شعر حافظ گردآوري نموده است، که از آن جمله اند: گرچه شیرین دهنان پادشهانند، ولی او سلیمان زمانست که
خاتم با اوست در احادیث شباهتهاي فراوانی براي آن حضرت با انبیا ذکر شده است و از آن جمله در شباهت آن حضرت با
سلیمان، علیه السلام، آمده است: بادها به اذن خداوند مسخّر وي می گردند و سلطنت او بر تمام زمین گسترده خواهد شد و امیر
نخستین کاري که قائم در انطاکیه انجام می دهد این است که تورات را از غاري بیرون می آورد « : مؤمنان در این رابطه می فرماید
در بیت المقدس، تابوت سکینه و [انگشتر سلیمان] و الواحی را « : 4 و نیز می فرماید ». که عصاي موسی و انگشتر سلیمان در آن است
عصاي موسی و انگشتر سلیمان در دست او « : 5 همچنین امام صادق، علیه السلام، می فرماید ». که بر موسی نازل شده بیرون می آورد
صفحه 43 از 46
6 تو خود چه لعبتی اي شهسوار شیرین کار که در برابر چشمی و غایب از نظري امیر مؤمنان در این رابطه می فرماید: ». خواهد بود
هنگامی که امام غایب از دیده ها پنهان شود و مردم از غیبت او ازحد شرع بیرون روند، توده مردم خیال می کنند که حجت خدا «
در کوچه و بازار آنها ،» حجت خدا در میان آنهاست « ازبین رفته و امامت باطل شده است. سوگند به خداي علی در چنین روزي
گام برمی دارد و بر خانه هاي آنها وارد می شود و در شرق و غرب عالم به سیاحت می پردازد و گفتار مردمان را می شنود بر
7 در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود از گوشه اي برون آي اي کوکب هدایت »... اجتماعات آنها وارد شده سلام می فرمایند
فتنه هایی چون امواج تاریک شب بر « : روایت زیر با مصرع دوم بیت مذکور مطابق است. امام زین العابدین، علیه السلام، می فرماید
آنها هجوم می آورد که کسی از آنها رهایی نمی یابد، بجز افرادي که خداوند از آنها پیمان گرفته است، آنها شعله هاي هدایت و
8 حاصل آنکه بیت یاد شده از حافظ .» سرچشمه هاي دانش و فضیلت هستند، که خداوند آنها را از هر فتنه تاریک نجات می دهد
برگرفته از واقعیاتی است که در متن احادیث نقل است: خواجه شیراز در شرایط نابسامان جامعه در جستجوي کوکب هدایت،
حضرت مهدي موعود، عجّ ل اللَّه تعالی فرجه، است تا ازطریق وي به حقایق دست یابد. هواخواه توأم جانا و می دانم که می دانی
نیکان عترت من، و پاکان بستگان من، « : که هم نادیده می بینی و هم ننوشته می خوانی پیامبر اکرم، صلّی اللَّه علیه وآله، می فرماید
در کودکی حکیم ترین مردمان، و در بزرگی داناترین آنان هستند. آگاه باشید که ما خاندانی هستیم که از علوم خدا به ما تعلیم
9 آري آن حضرت خزانه دار علوم الهی است و اسرار .» شده است و از حکمت خدا به ما عطا شده، و از صادق مصدق فرا گرفتیم
الهی را از صادق مصدق فرا گرفته و به همین علت از اسرار درونی خواخواهان خود مطلع است. ادامه دارد ماهنامه موعود شماره 25
ج اول. 3. انسان ،» آداب و اخلاق در اسلام « برگرفته از کتاب: دلبري برگزیدهام، مجتبی معظمی 1 و 2. مجموعه ورّام × : پینوشتها
8. غیبت . 7. بشارهالاسلام، ص 37 . 6. منتخبالاثر، ص 221 . 5. الزام الناصب، ص 202 . 4. بشارةالاسلام، ص 253 . کامل، ص 51
. 9. منتخبالاثر، ص 151 . نعمانی، ص 84
درباره